براى ازدواج کدام اولویتش بیشتره قیافه یا ایمان :: مرکز رشد و تعالی خانواده

مرکز رشد و تعالی خانواده

مرکز آموزش، راهنمایی و مشاوره‌ی خانواده‌ در دانشگاه تربیت مدرس تهران

مرکز رشد و تعالی خانواده

مرکز آموزش، راهنمایی و مشاوره‌ی خانواده‌ در دانشگاه تربیت مدرس تهران

مرکز رشد و تعالی خانواده

این سایت برای اطلاع رسانی فعالیت‌های مرکز رشد و تعالی خانواده‌ی زیر نظر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت مدرس تهران ایجاد شده است.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

براى ازدواج کدام اولویتش بیشتره قیافه یا ایمان

پنجشنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۵، ۰۸:۲۸ ب.ظ

مثلا پسرى ایمان و انسانیتش  رو همه خوب می گن ولى قیافتا جالب نیست (البته هنوز خودم ندیدمش). حالا نمیتونم تصمیم بگیرم نظر شما رو واسه تصمیم نهاییم احتیاج دارم.

 


پرسشگر گرامی از اینکه این مجموعه را مورد اعتماد دانسته و سؤالاتتان را با ما درمیان میگذارید از شما متشکریم.

همانطور که می دانید دانستن سن، تحصیلات و جزییات دیگری در ارایه راهنمایی و مشاوره بهتر و مفیدتر نقش دارند. با این حال بر حسب وظیفه مطالب زیر تقدیمتان می شود.

خواهر محترم در پاسخ به سوالی که مطرح کرده اید باید گفت : بدون شک مهمترین معیار برای انتخاب همسر توجه به ایمان و اعتقادات و باورهای مذهبی است. بعد از مسأله ایمان، ویژگی های شخصیتی و خانوادگی، سلامت جسمانی و روانی او و همچنین موقعیت اجتماعی، اقتصادی و بالاخره شرایط سنی و قیافه ظاهری او باید مد نظر قرار گیرد. اگر فردی این شرایط را داشت، شما می توانید با اطمینان او را انتخاب کنید و اگر شرایط فوق در او نبود، انتخاب شما غلط خواهد بود.

ازدواج یکی از مهمترین حوادث زندگی انسان است و نقش مهمی در سرنوشت، سعادت و خوشبختی و همچنین ناکامی و شقاوت انسان دارد لذا باید با دقت کافی همه جوانب مسأله مد نظر قرار گیرد و غفلت از هر بعدی از ابعاد این مسأله می تواند پیامدهای ناگوار و جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد بنابراین توجه به نکات زیر ضروری است:

1. شناخت از وضعیت خانوادگی فرد مورد نظر؛ زیرا ازدواج فقط پیوند میان دو نفر نیست بلکه پیوند میان دو خانواده است و از آنجا که خانواده نقش مهمی در شکل گیری شخصیت هر فردی دارد و در واقع نقش اول را دارد شناخت خانواده و مقایسه آن با خانواده خود بسیار مهم است این دو خانواده در واقع باید از جهات متعددی مانند سطح فرهنگ، اقتصاد، اعتقادات و باورهای مذهبی و آداب و منش اجتماعی به یکدیگر نزدیک باشند والا خانواده جدیدی که از پیوند این دو خانواده به وجود می آید دچار تعارض و عدم تعادل در روابط با این خانواده ها می شود و در نهایت یا مجبور می شود یکی از آنها رها کند یا هر دو را کنار بگذارد و یا دائما درگیر کشمکش ها و برخوردهای ناهنجار و نامتعادل میان این دو خانواده باشد و بیشترین خسارت در این میان به خانواده جدیدی که با این پیوند بوجود آمده وارد می شود.

2. علاوه بر شناخت از وضعیت خانواده ها کفو بودن دختر و پسر که محور این پیوند هستند امری بسیار مهم و ضروری است یکی از مهمترین شرایط کفویت که بزرگان دین نیز بر آن تاکید فراوان کرده اند کفویت در ایمان است بنابراین توجه به میزان باورهای دینی و ایمان به آنها و التزام عملی به این باورها نقش مهمی در استحکام این پیوند دارد البته ایمان امری است که دارای مراتب است ممکن است فردی یک درجه ایمان داشته باشد فرد دیگر 5 درجه و فرد سومی 10 درجه، آنچه مهم است در مرحله اول اصل وجود ایمان و در مرحله دوم میزان پایبندی به ایمان است لذا دو انسانی که می خواهند با یکدیگر پیوند مقدس ازدواج برقرار کنند و در همه ابعاد و زوایای زندگی با همدیگر مشارکت داشته باشند از ایمان و باورهای مشترکی باید برخوردار باشند تا در ادامه زندگی با مشکل کمتری برخورد کنند.

زیبایی و حسن ظاهر نیز اگر چه یکی از صفات کاملا لازم و اساسی برای انتخاب همسر است ولی در عین حال جزء معیارهای ضروری ازدواج نیست. چرا که فلسفه ازدواج رسیدن به آرامش روانی، کمال یافتن زن و مرد در کنار یکدیگر و تولید نسل سالم و صالح برای اجتماع است. اگر ملاک تصمیم گیری و انتخاب، فقط زیبایی ظاهری بدون توجه به دیگر معیارها باشد، نمی توان تضمینی برای ادامه زندگی مشترک داشت. زیرا در انسان ها پس از مدتی معمولا آن طراوت و جاذبه های ظاهری افت کرده، شور و شهوت اولیه نیز فروکش می کند و آن تنها امتیازی که به خاطر آن (زیبایی) ازدواج صورت گرفته بود، کمرنگ می شود آن گاه دلسردی ها و ناگواری ها، بهانه ها و ... شروع می شود. و چون از دیگر معیارهای اساسی مثل تدین و ایمان، اخلاق و ارزش های اخلاقی و ... خبری نیست زیربنای زندگی مشترک متزلزل می شود و آن دلگرمی و انگیزه کافی برای زندگی سالم و با نشاط از بین می رود.

توجه شما را به این نکته جلب می کنیم که معیارها و ملاک هایی که در انتخاب همسر باید در نظر گرفته شود دو نوع است .

الف. نهایی که رکن و اساس اند و برای یک زندگی سعادتمندانه حتما لازم اند.

ب. آنهایی که شرط کمال هستند و برای بهتر و کاملتر شدن زندگی اند و بیشتر به سلیقه و موقعیت افراد بستگی دارد.

ملاک های دسته اول عبارتند از:

1. تدین و دین دار بودن فرد؛ 2. اخلاق نیک داشتن؛ 3. شرافت و اصالت خانوادگی؛ 4. عقل؛ 5. کفویت و تناسب.

اگر کسی معیارهای اساسی در انتخاب همسر(تدین، اصالت خانوادگی، اخلاق و...) را مدنظر قرار داد و تناسب ظاهری، زیبایی و دیگر ملاک های فرعی را هم در کنار آن ملاک ها قرار داد در زندگی مشترک دراز مدت به خاطر پایبندی به اصول اخلاقی و دینی گرفتار نابسامانی ها نخواهد شد و از لذت آرامش و کمال نیز بهره مند خواهد شد. و با بروز برخی مشکلات، در پرتو آموزه های دینی و اخلاقی به راحتی و به سادگی آنها را حل خواهد کرد.

این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که زیبایی یک امتیاز است و در شیرینى و سعادت زندگى زناشویى تأثیر به ‏سزایى دارد. به طورى که لازم است دختر و پسر یکدیگر را از نظر اندام و چهره و شکل ظاهرى دوست داشته باشند. مهم این نکته است که باید بین زشت بودن و زیبا نبودن فرق گذاشت .یعنی نباید با شخص زشت ازدواج کرد اما این که میزان زیبایی چقدر باشد به سلیقه افراد بستگی دارد زیرا ممکن است فردى در نظر کسى زیبا باشد و در نظر دیگرى زشت باشد.

مى‏توان گفت زیبایى به اندازه‏اى باید باشد که طرفین یکدیگر را بپسندند و جذابیت کافى براى همدیگر داشته باشند و متناسب با ویژگى‏هاى خود، دیگرى را انتخاب کنند. به عبارت دیگر از نظر ظاهرى نیز باید کفو همدیگر باشند.

در حال حاضر اجازه بدهید ایشان به خواستگاریتان بیایند تا بتوانید از نزدیک چهره او را ببینید آنگاه با توجه به مطالب ذکر شده و نکات ذیل تصمیم بگیرید.

یکی اینکه زیبایی او باید متناسب با خود شما باشد. این یعنی همان «هم کفوبودن» در خصوصیات جسمانی، از جمله زیبایی. شما نباید انتظار داشته باشید که پسری که از نظر زیبایی با شما فاصله زیادی دارد به خواستگاری شما بیاید؛ همانطور که خود شما پسری را که از نظر زیبایی، خیلی از شما پایین تر است تحمل نمی کنید. این یعنی کفویت و تناسب در زیبایی.

دومین چیزی که در مورد زیبایی باید به آن دقت کنید این است که باید ببینید چقدر چهره این پسر برای شما دلنشین است. به عبارت بهتر در صورتی که خواستگاری تا اندازه ای با ملاکهای شما تناسب داشت، حالا زیبایی او را نیز به عنوان یکی از ملاکهای ازدواج بررسی می کنید. چون زیبایی یک امر نسبی است و بسته به سلیقه افراد دارد، بعد از نگاه به سایر ملاکها، اکنون نگاه می کنید که آیا این پسر به دل شما نشسته است یا خیر. یعنی در مجموع به ازدواج با او گرایش دارید یا خیر؟

اگر خیر که با او ازدواج نمی کنید؛ اما اگر بله، یعنی زیبایی او هرچه باشد مورد پسند شماست و ملاکهای زیبایی را برای شما دارد. می توانید برای ازدواج با او اقدام کنید.

توصیه نهایی

از آنجا که شما اشاره ای به سنتان نکرده اید باید گفت اگر خواستگارتان را از لحاظ قیافه نمی‌پسندید (و در عین حال، خواستگاران متعدد دارید) توصیه این است که صبر کنید و این به هیچ وجه ایرادی ندارد. اما اگر خواستگاران زیادی ندارید، توصیه ما این است که همه ویژگی‌ها را با هم ببینید و شرایط خود را نیز بسنجید و به دلیل آنکه خواستگارتان، زیبایی مورد نظرتان را در حد اعلی ندارد، (اما از جهات دیگر در حد مناسبی است) پاسخ منفی ندهید.

به این نکته هم توجه داشته باشید که تمام ویژگی های مثبت در وجود یک فرد جمع نمی شود باید جمع بندی کنید و مجموع امتیازات طرف را در نظر بگیرید ممکن است در برخی ویژگی ها نمره پایینی بگیرد ولی در ویژگی دیگر نمره و امتیاز بالایی داشته باشد و در جمع و با یک سبک و سنگین کردن پاسخ مثبت می دهید یا به پاسخ منفی می رسید. تناسب 60 یا 70 درصدی، برای آغاز زندگی مشترک کافی است مطمئنا با هنرمندی دو طرف می توانید بقیه شرایط را نیز در ادامه زندگی خودتان تکمیل نمایید.

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.